Kaj sploh so NFT-ji?
Nezamenljivi žetoni (NFT – non-fungible tokens) predstavljajo izvirno obliko digitalnih sredstev, ki temeljijo na verigi blokov. Od njihovega nastanka leta 2014 so se razvili v eno najbolj prepoznavnih oblik digitalnega premoženja. Do leta 2021 je njihova tržna vrednost dosegla približno 16 milijard ameriških dolarjev, pričakovati pa je, da bo ta številka do leta 2030 presegla 210 milijard.
Za razliko od klasičnih kriptovalut, kot sta Bitcoin ali Ether, ki so zamenljive in enakovredne, so NFT-ji edinstveni in nedeljivi. Vsak NFT ima lastno identifikacijo in vrednost, zaradi česar ni zamenljiv z drugim.
Kako NFT-ji delujejo?
- Tehnična osnova delovanja
NFT-ji so zapisani na decentralizirani knjigi transakcij – verigi blokov (blockchain), največkrat na omrežju Ethereum. Za delovanje uporabljajo pametne pogodbe (smart contracts), ki so samodejno izvršljivi digitalni dogovori, zapisani v kodi.
Z uporabo pametnih pogodb je mogoče NFT-jem dodeliti različne funkcionalnosti, kot je na primer dodeljevanje avtorskih honorarjev ustvarjalcem vsakič, ko se NFT preproda.
- Postopek nastanka
NFT je mogoče »kovati« (minting) iz digitalnih sredstev – od umetniških del, video posnetkov, GIF-ov in virtualnih predmetov do športnih posnetkov ali celo tvitov. Dober primer je prvi tvit Jacka Dorseyja, ki je bil prodan kot NFT za skoraj 3 milijone dolarjev.
Uporabna vrednost NFT-jev
- Monetizacija ustvarjalnosti
NFT-ji odpirajo nove možnosti za ustvarjalce, saj omogočajo neposredno monetizacijo vsebine brez posrednikov, kot so galerije ali distributerji. Poleg tega zagotavljajo sledljivost lastništva in avtentičnosti digitalnih del.
- Praktične aplikacije
NFT-ji se pojavljajo na različnih področjih: od zbirateljstva in umetnosti, do glasbe, vstopnic za dogodke, pa vse do virtualnih nepremičnin in digitalne mode.
Najpogostejše oblike NFT-jev
- Umetniški in zbirateljski NFT-ji
Predstavljajo digitalno umetnost ali zbirateljske predmete – od ilustracij do animacij. Primeri vključujejo znane projekte, kot sta Bored Ape Yacht Club (BAYC) in CryptoPunks. Nekateri NFT-ji iz teh kolekcij so bili prodani za milijonske zneske.
- Generativni NFT-ji
Temeljijo na algoritmih ali umetni inteligenci in pogosto ustvarijo celotne zbirke z unikatnimi kombinacijami lastnosti. BAYC in CryptoPunks spadata tudi v to kategorijo.
- Igralni NFT-ji (GameFi)
V svetu iger so NFT-ji postali ključno sredstvo v modelu »play-to-earn« (P2E). Predstavljajo lahko like, opremo, zemljišča ali druge igralne elemente, ki imajo tržno vrednost.
- Profilne slike (PFP) kot NFT
Uporabniki družbenih omrežij pogosto zamenjajo svoje profilne slike s PFP NFT-ji, kot so podobe opic iz BAYC. Gre za obliko digitalne identitete v Web3 okolju.
- Modni NFT-ji
Luksuzne znamke, kot je Dolce & Gabbana, ustvarjajo ekskluzivne digitalne kolekcije za uporabo v metaverzumu. NFT-ji omogočajo uporabnikom, da oblečejo svoje avatarje in sodelujejo v spletnih modnih dogodkih.
- NFT-ji kot vstopnice
Dogodki v svetu Web3 uporabljajo NFT-je kot digitalne vstopnice, ki so zaščitene pred ponarejanjem in se lahko zbirajo ali preprodajajo kot digitalni spominki.
- NFT domene
Blockchain domene nadomeščajo zapletene naslove denarnic z enostavnimi imeni (npr. ime.eth). Uporabljajo se lahko tudi kot naslovi spletnih strani ali identifikatorji v igrah in aplikacijah.
- Virtualne nepremičnine
V metaverzumu NFT-ji predstavljajo digitalna zemljišča ali stavbe, ki jih je mogoče kupiti, prodati ali razvijati. Platforme, kot je Decentraland, omogočajo gradnjo virtualnih podjetij ali skupnosti.
- Glasbeni NFT-ji
Z nakupom glasbenega NFT-ja uporabnik postane lastnik digitalnega posnetka, ne le njegov poslušalec. Glasbeniki si na ta način zagotovijo večji nadzor nad distribucijo in prihodki.
- Vsebinski NFT-ji
Tudi pisane vsebine, kot so članki, knjige ali blogi, se lahko tokenizirajo. Avtorji si s tem zagotovijo neposredno nagrajevanje bralcev in nadzor nad distribucijo vsebine.
Prihodnost in potencial NFT-tehnologije
- Tokenizacija fizičnih sredstev
Z uporabo NFT-jev za digitalno predstavitev realnih sredstev (nepremičnin, umetnin, lastniških deležev) lahko izboljšamo sledljivost, zmanjšamo tveganje goljufij in povečamo učinkovitost trgovanja.
- Interoperabilnost in regulativa
Eden ključnih izzivov ostaja pomanjkanje standardizacije in pravne jasnosti. Kljub temu se NFT-ji vse bolj vključujejo v tradicionalne finančne tokove in kažejo potencial za preoblikovanje celotnih industrij.
Inovacija, ki preoblikuje digitalno ekonomijo
NFT-ji so mnogo več kot zgolj modna muha. S svojo sposobnostjo dokazovanja pristnosti, neposredne monetizacije in ustvarjanja novih interakcijskih modelov v svetu kripto tehnologije, predstavljajo izjemen korak naprej pri digitalizaciji lastništva in vrednosti.
V prihodnosti bomo priča še večji raznolikosti uporabe NFT-jev, od digitalnih identitet, do zdravstvenih zapisov in izobraževalnih certifikatov. Ena stvar je gotovo – revolucija se je šele začela.
Uredništvo Kriptomagazin
Pravno obvestilo: Informacije na spletnem mestu Kriptomagazin.si so zgolj informativne narave in se jih ne sme obravnavati kot finančni nasvet, naložbeni nasvet ali kakršna koli oblika odobritve. Ne priporočamo nakupa, prodaje ali posredovanja katere koli kriptovalute. Uporabniki bi morali opraviti lastno raziskavo in poiskati nasvet finančnih strokovnjakov, preden sprejmejo kakršne koli naložbene odločitve.
Najbolj brano
PRIJAVA NA E-NOVICE





























